Wat is een growth marketeer?
kaj
Wat is een growth marketeer?
Een growth marketeer bedenkt slimme en nieuwe manieren om producten of diensten op de markt te brengen om zo een organisatie snel te kunnen laten groeien. Een echte marketingspecialist met een technisch onderlegde achtergrond.
Het beroep hoor je de laatste tijd steeds vaker en dit hangt grotendeels samen met de komst van digitalisering en het belang van data binnen organisaties. IT, marketing en psychologie zijn disciplines die bij een functie als growth marketeer samenkomen om vervolgens vanuit deze disciplines naar growth hacks (groeimethoden) te zoeken.
Een growth marketeer onderzoekt nieuwe groeikansen op een systematische wijze ongeacht welke fase binnen de customer journey.
Wat is Growth Hacken?
Growth marketing is ontstaan in 2010 waar Sean Ellis de nieuwe term bedacht. De term is vooral populair bij startups vanwege hun beperkte budget en resources. Sinds 2010 zijn er steeds meer mensen die zich growth marketeer, growth marketeer, data-gedreven marketeer, technisch marketeer of head of growth zijn gaan noemen.
Growth hacken kan gezien worden als een nieuw vakgebied waar ze zich focussen op de groei van bedrijven via een data-gedreven proces waarbij experimenteren belangrijk is.
Growth Marketing mindset
De vraag ‘wat is growth marketing’ is een lastige vraag, omdat het een manier is van denken/werken, ook wel bekend als ‘Growth marketing mindset’. Een growth marketeer legt prioriteit bij het doel in plaats van de middelen.
De groei van de North Star Metric is zijn hoofddoel en welke tool, kanaal of techniek daarvoor gebruikt wordt komt daarna. Daarom is het belangrijk voor een growth marketeer om een brede set aan vaardigheden en kennis te hebben.
Vaardigheden Growth Hacker
Als growth marketeer moet je zo min mogelijk afhankeljk kunnen zijn van anderen omdat je snel en effectief wilt werken. Daarom is het ook van belang dat een growth marketeer kan designen, goed overweg kan met data en zelf kan developen. Een goede houvast is de T-Shaped model voor Growth Hackers, daarin kan je zien welke skills nodig zijn om een volwaardige Growth Hacker te worden.
Een growth marketeer hoeft geen expert te zijn op deze gebieden maar het is wel belangrijk dat de basiskennis goed genoeg is om grotendeels zelfstandig te werken.
Als growth marketeer heb je een brede skill-set nodig. Bijvoorbeeld om te zien welke strategiën wel/niet werken of om te kijken hoe het met de groei ervoor staat. Hiervoor is een juiste kennis van data essentieel.
Daarnaast is het van belang om oplossingen te bedenken en de ideeën te verwezelijken en hiervoor zijn technische en creatieve marketingskills nodig.
Welke technische skills moet een growth marketeer hebben?
- Basis van CSS en HTML
- Implementatie van trackingtools als google analytics, hotjar, google tag manager, etc.
- Beheren en opzetten van advertenties
- Landingspagina maken
- Design skills en het begrijpen van kleuren, branding, etc.
- Nog veel meer termen/technieken, zoals artificial intelligence binnen de marketing, chatbots, webscraping en conversie optimalisatie
Een growth marketeer doet er dus eigenlijk alles aan om een bedrijf te laten groeien. Het liefst zo snel mogelijk en tegen zo min mogelijk kosten. Hij probeert de groei van een bedrijf te ‘hacken’ en dat is ook waarom dit in de functietitel omschreven staat. Een growth marketeer werkt vaak met startups en hierdoor is hij altijd opzoek naar een innovatieve en goedkope groeimethode.
Wat is het verschil tussen growth marketing en marketing?
Het verschil tussen marketing en growth marketing ligt tegenwoordig niet meer zo ver van elkaar. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen beide, waardoor je deze niet over één kam kan scheren. Om verwarring te voorkomen gebruiken veel mensen (vooral in grote bedrijven) de term ‘growth marketing’. Hacken is over het algemeen een woord waar veel mensen een negatieve associatie mee hebben en daarom wordt er tegenwoordig vaker gekozen voor growth marketing
Er zijn 6 verschillen te benoemen
1. Een growth marketeer focused zich voornamelijk op nieuwe groeimogelijkheden waar een marketeer het druk heeft met de bestaande marketing, branding en de optimalisatie van de huidige kanalen om het bedrijf echt naar een beter niveau te tillen.
2. Als we kijken naar de funnel houdt een marketeer zich vooral bezig met awareness, activatie en acquisitie. Een growth marketeer houdt zich ook bezig met retentie, revenue en referral.
3. Met growth hacken is experimenteren een belangrijk onderdeel. Waar een marketeer in het tegendeel inzet op een lange termijn methode waarbij hij werkt aan grote projecten.
4. Een growth marketeer gaat data-gedreven te werkt waarbij dit bij een marketeer minder het geval is
5. Een growth marketeer heeft meer kennis van technische skills zoals automatisering, tooling en programmeren.
6. Omdat een growth marketeer onder andere moet letten op de retentie van actieve klanten is hij meer betrokken bij het product.
Hoe wordt je een growth marketeer?
Growth hacken is een groeiende business en aangezien de technologie tegenwoordig ontzettend snel gaat is het mogelijk om met growth hacken deel te nemen in de snelle ontwikkelingen van de toekomst. Naast dat er interessante boeken en blogs zijn over growth hacken is het ook mogelijk om een traineeship te starten om hier meer kennis in op te doen.
Benieuwd naar jouw mogelijkheden binnen het growth hacken? Check de link hieronder en bekijk welke carrière het beste bij jou aansluit!
Hoeveel verdient een growth marketeer?
Gezien de digitalisering van de markt en een groeiende vraag naar slimme marketing is er ook veel vraag naar goeie growth marketeers. Wat je verdient is natuurlijke volledig afhankelijk van je ervaring en prestaties. Zorg jij met jouw skills voor een explosieve omzetgroei dat sta je sterk in je volgende contractbespreking.
Volgens Glassdoor.nl verdient een gemiddelde startende growth marketeer 2800 euro. Heb je veel ervaring en lever je goeie prestaties kan dit zeker oplopen tot 5000 euro of meer.
Wil je erachter komen of growth hacken bij jou past?
Benieuwd naar jouw mogelijkheden binnen het growth hacken? Check de link hieronder en bekijk welke carrière het beste bij jou aansluit!
Dit vind je ook leuk
Product/Market Fit – Het bestaansrecht van een bedrijf
Product/Market Fit – Het bestaansrecht van een bedrijf Er zijn veel andere factoren die groei beïnvloeden. Naast een …
Finding Product/Market fit – The foundation for all starting businesses
Are you part of a startup or business that is launching a new product or service? Hold your horses! Before …
22 Best practices voor groeien in e-commerce
The AAARRR Funnel! Cool abbreviation right?.It sounds like something a pirate would say, but it’s even more important …
What is the Lean Startup Method?
What is the Lean Startup Method The lean startup method is a scientific approach to creating and managing …
3H-model: de ideale content mix
3H-model: de ideale content mix Wil jij graag meerwaarde creëren voor je ontvangers door op een afwisselende manier …
Growth Marketing voor B2B
Meer kliks op je advertenties met Comic Sans? Wij deden het experiment zodat jij het niet meer hoeft …
Facebook Ads do’s and don’ts you need to know
Paid social is the growth opportunity that your brand cannot miss. Find here 20 indispensable do's and don't …
Wat is de North Star Metric? – De manier voor een growth marketeer om zijn ‘True North’ te vinden
De North Star Metric methode kan dé manier zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Als je onze …
Wat betekent growth marketing?
The AAARRR Funnel! Cool abbreviation right?.It sounds like something a pirate would say, but it’s even more important …
Wat is de Pirate Funnel? – Ontdek kansen voor groei
Wat is de Pirate Funnel? De Pirate Funnel, ook bekend als, AAARRR funnel (vandaar de naam Pirate), is …