Behoud je focus binnen alle data
Behoud je focus binnen alle data
Wij vertellen je in 3 stappen hoe je begint met het onderzoeken van alle cijfers. Als eerste bepaal je jouw North Star Metric. Wat is je doelstelling? En welk cijfer geeft het succes aan?
“The world is now awash in data and we can see consumers in a lot of clearerways.” – Max Levchin
Wanneer je jouw NSM weet ga je voor iedere fase aan de slag met de Key Performance Indicators. Ten slotte zet je de KPI’s en de NSM in een overzichtelijk dashboard.
Fluitje van een cent, toch?
NSM FTW (North Star Metric for the win...)
Wat wil je precies bereiken met je bedrijf op korte termijn? Laat je niet misleiden door bepaalde vanity metrics, maar wijs als NSM een waardevol meetpunt aan waar een actie aan verbonden zit.
Het doel van de NSM is om duurzame groei op gang te brengen. In dat geval stijgt de customer lifetime value, en daalt de churn (het aantal bezoekers dat naar een concurrent gaat). Verplaats je in de schoenen van jouw klanten voordat je de NSM bepaalt. Hoe gebruiken zij je product en welke toegevoegde waarde levert het hen op? Je zult moeten uitvinden welke NSM voor nu het beste werkt door verschillende metrics uit te proberen.
Hila Qu geeft je in deze interessante blog 5 tips om je North Star Metric te bepalen:
- De metric moet aangeven dat je gebruiker de kernwaarde van het product heeft ervaren
- Het moet de betrokkenheid en het activiteitenniveau van de gebruiker weergeven
- Het moet dat “ene ding” zijn dat aangeeft dat jouw bedrijf het juiste pad heeft gekozen.
4. De metric moet makkelijk te begrijpen zijn, communiceer de NSM met het hele team.
5. Trap niet in de val dat je direct de perfecte North Star Metric moet hebben. Wat je hier probeert te vinden is een metric die het meest zinvol is op te concentreren en kan aangepast worden om uiteindelijk jouw beste NSM te vinden.
Wijs KPI's toe aan uw trechter
Hoe ziet jouw trechter eruit? Met al het vizier gericht op de North Star Metric, gebruiken growth marketeers de Pirate Funnel. Die luidt als volgt: “AAARRR” (Awareness, Activation, Acquisition, Revenue, Retention, Referral).
Nu moet je elke fase voor je bedrijf vertalen naar een specifieke KPI, rekening houdend met je North Star Metric. We gebruiken Facebook als voorbeeld. Facebook heeft dagelijks actieve gebruikers als NSM. Wat betekent dit in de funnel? Welke KPI’s koppelt Facebook aan de verschillende fases?
Activation en retention zijn dus zeer belangrijke fases voor Facebook als ze DAU als NSM hebben. Maar het blijft niet eeuwig dezelfde NSM, het is belangrijk om je NSM aan te passen aan de doelstellingen van je bedrijf.
Een dashboard om in te lijsten
Eindelijk weet je naar welke metrics je moet zoeken en is het tijd om overbodige getallen uit de tabellen te schrappen. Om deze data in een duidelijke structuur weer te geven met je NSM in het achterhoofd, moet je een dashboard maken. Google Data Studio is een handige tool voor het visualiseren van metrics en evoluties! Met Google Data Studio implementeer je gemakkelijk data uit Google Analytics en Google Sheets.
Jammer genoeg kun je je dashboard niet inlijsten en boven je bed hangen. Je dashboard is dynamisch en verandert continu.
Geen idee hoe je zo’n dashboard start? Lees deze verhelderende blog en ontdek de basisprincipes van Google Data Studio.
Zoals je in dit schema van GrowthTribe kunt zien, begint growth marketing met één ding: data. Maar waarom?
Het helpt je kansen te vinden die je anders zou missen. Je buikgevoel stuurt je namelijk niet altijd naar de juiste richting. Alle data heeft ‘feiten’ als basis. Zo kun je veronderstellingen objectief valideren. Maar het is van cruciaal belang dat je de gegevens juist interpreteert.
Wanneer je op basis van data-analyse een strategie hebt bedacht, ga je stap voor stap verder in de groeispurt. Creatieve marketing, automatisering en gedragspsychologie zijn de volgende onderwerpen waarop je jouw strategie toe gaat passen. Als je al deze stappen hebt gezet, is je groeispurt voltooid. En nu doe je het helemaal opnieuw. 🤓
Growth marketing is een iteratief proces waarin je je vorige sprint gaat optimaliseren en verfijnen. Het zal voorkomen om na één sprint weer helemaal opnieuw te beginnen. Maar met vallen en opstaan kom je er wel!
Dus nu weet je wat je met al die cijfers moet doen! Verwijder geen gegevens, want wie weet komen ze toch nog van pas. Als je bijvoorbeeld een nieuwe North Star Metric bepaalt… 😉
Dit vind je ook leuk
Product/Market Fit – Het bestaansrecht van een bedrijf
Product/Market Fit – Het bestaansrecht van een bedrijf Er zijn veel andere factoren die groei beïnvloeden. Naast een …
22 Best practices voor groeien in e-commerce
The AAARRR Funnel! Cool abbreviation right?.It sounds like something a pirate would say, but it’s even more important …
3H-model: de ideale content mix
3H-model: de ideale content mix Wil jij graag meerwaarde creëren voor je ontvangers door op een afwisselende manier …
Growth Marketing voor B2B
Meer kliks op je advertenties met Comic Sans? Wij deden het experiment zodat jij het niet meer hoeft …
Facebook Ads do’s and don’ts you need to know
Paid social is the growth opportunity that your brand cannot miss. Find here 20 indispensable do's and don't …
Wat is een growth marketeer?
Wat is een growth marketeer? Een growth marketeer bedenkt slimme en nieuwe manieren om producten of diensten op …
Wat is de North Star Metric? – De manier voor een growth marketeer om zijn ‘True North’ te vinden
De North Star Metric methode kan dé manier zijn om jouw bedrijf te laten groeien. Als je onze …
Wat betekent growth marketing?
The AAARRR Funnel! Cool abbreviation right?.It sounds like something a pirate would say, but it’s even more important …
Wat is de Pirate Funnel? – Ontdek kansen voor groei
Wat is de Pirate Funnel? De Pirate Funnel, ook bekend als, AAARRR funnel (vandaar de naam Pirate), is …
North Star Metric: a growth marketeer’s way to find your true North
Your North Star Metric: a life or death matter for your business. Why? It moves every step and …